söndag 3 maj 2015

Esc 2015 låt och artistpresentationer


Nu har vi kommit fram till Rysslands bidrag som framförs av Polina Gagarina – och låten A Million Voices

Polina Gagarina tillhör stjärnorna i rysk show business – hon sjunger, skriver låtar och är skådespelare.
Hennes bidrag är skrivet av ett internationellt låtskrivarteam där bland andra svenska Joakim Björnberg och Gabriel Alares ingår. Svenskduon var också med och skrev Rysslands bidrag 2013.

 

 
En ballad som jag tycker är helt okey och hon sjunger bra. Ryssland brukar ta sig vidare så det tror jag detta bidrag gör.....
 
 
 
 
Dags för vårt grannland Danmark som ställer upp med ett popband som heter Anti Social Media  och de framför låten The Way You Are.
 
Anti Social Media är ett ungt (två av medlemmarna är endast 19 år) pop- och rockband som inspireras av 60-talssoundet hos band som The Beatles.
De har existerat som band i drygt tre månader och trots sitt namn så är de faktiskt aktiva på sociala medier.
 
 
Ännu en låt som sticker ut från alla ballader, en glad låt +60-tals inspirerat..... Inte den bästa låten i år men helt klart kan den ta sig vidare just för att den sticker ut.....
 
 
 
Albanien skickar Elhaida Dani med låten I'm Alive.
 
Elhaida Dani är stjärna inte bara i hemlandet utan även i Italien. Hon vann ”The Voice of Italiy” 2013 och har sedan dess haft flera framgångsrika turnéer och låtreleaser.
Elhaida Dani är född 1993 i Shkodra i Albanien och började sjunga när hon var fyra år och studerade piano i skolan. 2009 vann hon talangtävlingen Star Academy och släppte efter det sin första singel.


Låten är inte dålig och hon sjunger bra men för mig saknas det nåt...vet inte vad........I nu läget inte min kopp....................



Voltaj  representerar Rumänien med låten De La Capat/All Over Again.

Voltaj är en pop- och rockgrupp som existerat på den rumänska musikkartan i mer än 20 år.
De vann den rumänska finalen med en sång som handlar om att stötta barn som lämnats ensamma när deras föräldrar arbetar utomlands.

De har gjort en video på engelska också. Jag gillar ju när de sjunger på sina språk ...troligtvis sjunger de på båda språken,,vi får se. Jag gillar denna låt och sångarens röst men visst vill man ha en italiensk sång.... Sångaren berör mig inte heller , ganska tråkig.. men jag gillar låten och tror den tar sig vidare till final.




Sista låten ut i semifinal 1 är Georgien som i år har en popballad. Nina Sublatti  framför låten Warrior.

Nina Sublatti vann Georgiens final mot fyra medtävlare med låten Warrior som hon skrivit tillsammans med vår egen Thomas G:son.
Hon har en bakgrund som modell och var 2013 med i Georgian Idol som hon vann.
Det mest intressanta med hennes bidrag är feminism, georgisk kvinnohistoria och ärlighet, tycker hon själv.


jag gillar denna pampiga popballad eller vad man ska kalla den. Hon sjunger bra. Med ett läckert framträdande så tar sig denna låt till final.....Absolut.


Då var första semifinalen genomgådd , jag återkommer med min tippning senare..... fortsättning följer.... i morgon börjar vi med semifinal 2.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar