fredag 31 januari 2014

Melodifestivalen 2014 - Artistpresentationer

Idag är det dags för de sista artistpresentationerna. I föregående inlägg skrev jag om vad jag tycker o tror om låtarna som tävlar. Har lyssnat och tittat 1 min på artisternas rep igår.

Ellinore Holmer – En himmelsk sång

Låtskrivare: Ellinore Holmer, Vanna Rosenberg, Åsa Schmalenbach, Josefina Sanner, Henrik Wikström, Amir Aly



Ellinore Holmer är en van låtskrivare och har själv varit med och skrivit sitt bidrag. Budskapet i låten är viktigt för henne. Hon beskriver ”En himmelsk sång” som en sorgsen kärlekssång.
– Den handlar mycket om längtan. Känslan som förmedlas på scen ska vara med värme och hopp, även fast det för mig känns sorgligt, säger Ellinore Holmer.

Musiken ligger henne varmt om hjärtat, precis som skådespelandet. Hon har varit en del av Glada Hudik-teatern sedan 2007 och har tillsammans med den ensemblen även medverkat i två långfilmer: ”Hur många lingon finns det i världen” samt ”Hur många kramar finns det i världen” från 2011 respektive 2013.

Att vara med i Melodifestivalen är en dröm som går i uppfyllelse. Hon medverkade redan 2010, då hon tillsammans med Måns Zelmerlöw och Theresia Widarsson tolkade Kents låt ”Sverige” i en mellanakt. Nu går hon från mellannummer till att vara en av de tävlande i Örnsköldsvik.
– Det är ingenting som jag har vågat hoppas på, att jag skulle få vara med i tävlingen. Så det är helt otroligt att jag ska få vara med.

Fakta: Ellinore Holmer
Född: Den 9 december 1989.
Bosatt: Hudiksvall.
Uppväxt: Hudiksvall.
Övrigt: Känd från Glada Hudik-teatern. Hon drömmer om att köra Formel 1 och MotoGP.
Melodifestivalrutin: 2010: tolkade Kents låt ”Sverige” i en mellanakt. Debuterar som tävlande.

Anton Ewald – Natural

Låtskrivare: John Lundvik


Han är en erfaren koreograf, dansare och sångare. Han är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan i Stockholm och har synts i tv som dansare sedan 14 års ålder.

Det var först när han tävlade med ”Begging” i Melodifestivalen 2013 som den unge artisten blev Anton Ewald med hela svenska folket. Trots det hamnade han precis utanför prispallen. I år duger ingen annan valör än guld.

– Det här året har jag gått in i tävlingen för att vinna och det tror jag att jag gör med den här låten, säger han.
Låten är skriven av John Lundvik, som ingick i hans bakgrundskör 2013.

– ”Natural” är lite mer organisk pop, ”Begging” var mer elektronisk. Det här är mer organiskt och souligt. Jag tycker att den är bättre, men fortfarande en upptempolåt och otroligt dansvänlig.

Att Anton Ewald redan har deltagit en gång tidigare i Melodifestivalen, har en lugnande inverkan på tävlingsnerverna.
– Nu är jag hur lugn som helst jämfört med förra året. Jag känner mig cool.

Fakta: Anton Ewald
Född: Den 7 augusti 1993.
Bosatt: Stockholm.
Övrigt: Värmde upp publiken inför Selena Gomez när hon uppträdde i Sverige sommaren 2013.
Melodifestivalrutin: 2009: Dansande i Velvets bidrag ”The Queen”.
2012: Koreograferade och dansade till Andreas Lundstedts bidrag ”Aldrig aldrig” samt dansade och körade bakom Danny Saucedo i ”Amazing”.
2013: Tävlade med bidraget ”Begging” (gick vidare till Andra chansen och hamnade på en fjärdeplats i finalen).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar