tisdag 21 januari 2014

Melodifestivalen 2014 - Artistpresentationer

Närmare presentationer av Melodifestivalens artister. Uppgifterna är hämtade på SVT:se/melodifestivalen.

YOHIO – To the End

Låtskrivare: Andreas Johnson, Johan Lyander, Peter Kvint, YOHIO


Redan som 14-åring började YOHIO sin artistkarriär i Japan. Där uppträdde han både som soloartist och i bandet Seremedy. Men det dröjde tre år innan YOHIO blev ett välkänt namn för svenska folket. Hösten 2012 gästade han Skavlan och syntes i och med det för första gången i ett stort sammanhang i svensk tv.

Fjolårets debut i Melodifestivalen med ”Heartbreak Hotel” räckte sånär till seger. Internationella jurygrupperna avgjorde till Robin Stjernbergs fördel i jämförelse med YOHIO, som var tv-tittarnas favorit.
– Det blev ju mycket diskussioner kring att jag kom tvåa men ändå vann folkets röster och kom etta om inte juryn skulle varit med. På ett sätt ser jag det som att jag har vunnit och på ett sätt att jag är tvåa, säger YOHIO och fortsätter:
– Men det spelar inte så stor roll för mig, det som spelar roll är att det hänt väldigt mycket bra saker 2013 och jag hoppas det fortsätter 2014.

YOHIO skriver ofta egna låtar, både på engelska och japanska. Däremot är årets liksom förra årets bidrag i Melodifestivalen ett samarbete med flera svenska låtskrivare.
– ”To the End” är lite mognare än ”Heartbreak Hote”, tycker jag, och går åt rätt håll. Den är pampig, episk och lite mer storslagen än föregångaren, säger YOHIO.

Fakta: YOHIO

Född: 12 juli 1995.
Yrke: Artist.
Bosatt: Sundsvall.
Uppväxt: Sundsvall.Melodifestivalrutin: Debuterade 2013 med ”Heartbreak Hotel”.


Mahan Moin – Aleo

Låtskrivare: Mahan Moin, Anderz Wrethov


Mahan Moin kom trea i den persiska versionen av Idol 2010. Googoosh Music Academy, som programmet heter, gjorde henne till en stjärna för miljontals iranier världen över.
– Jag tror att de verkligen törstar efter nya musiker och nya röster. De får vara med och drömma lite och ta del av deltagarnas värld, så jag kan tänka mig att det var därför man fick så mycket uppmärksamhet, förklarar Mahan Moin.

Sångerskans passion för musik föddes i hemlandet Iran, då hon endast sex år gammal ställde sig att sjunga på en marknad. Hon vann genast en stor publik bland de förbipasserande, som tårögda applåderade hennes sång. Fyra år senare flydde familjen till Sverige.

Väl i Sverige blev hon ett stort fan till Carola. Nu deltar Mahan Moin i samma tävling, som är så starkt förknippad med den stora barndomsidolen.
Låtens titel, ”Aleo”, anspelar på gemenskap. Själva ordet ”Aleo” är påhittat av Mahan Moin och låtskrivaren Anderz Wrethov.
– Aleo står för styrka, gemenskap, vi, säger Mahan Moin.

Fakta: Mahan Moin

Född: Den 11 mars 1982.
Bosatt: Helsingborg.
Uppväxt: Iran.
Övrigt: Är förutom sångerska personlig tränare och driver en träningsblogg.
Melodifestivalrutin: Debutant.


Linus Svenning – Bröder

Låtskrivare: Fredrik Kempe


Med över 4,8 miljoner klick på sin Youtube-kanal och 19 000 fans på sin officiella Facebooksida har Linus Svenning blivit en av Sveriges mest lovande sångare inom hans genrer. I år ställer han upp i Melodifestivalen med sin låt ”Bröder”.

– Jag träffade Fredrik Kempe i våras och vi bestämde oss för att göra en låt tillsammans, säger han och fortsätter:
– Den är skriven till min bror som gick bort för tre år sedan. Jag hoppas att tittarna hör på min låt att man alltid ska ta vara på det man har och inte ta något för givet.

Svenning beskriver sin låt som en rockballad.
– Samtidigt är den lite poppig. Och i slutet så smäller det på ordentligt.

Fakta: Linus Svenning

Född: 13 april 1990
Bosatt: Hörby
Uppväxt: Skåne
Melodifestivalrutin: Debutant.
Övrigt: Linus har växt upp på en gård i ett litet samhälle vid namn Hurva utanför Ystad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar