tisdag 6 maj 2014

Eurovision song contest 2014 - semifinal 1

Ikväll är det äntligen dags för semifinal 1 och Eurovision song Contest 2014.  Tävlingen går av stapeln i Danmark, Köpenhamn som ni säkert redan vet vid det här laget. Jag har förstås hunnit lyssna in mig på årets låtar och jag har en hel del favoriter i år. Här kommer jag att skriva om vad jag tycker om kvällens bidrag och vilka jag tror går vidare till Final på lördag. Det är 16 bidrag som gör upp ikväll och 10 av dem går vidare till Final.

Semifanal 1


Armenien
Armenien
Not Alone“,
Aram MP3
Lettland
Lettland
Cake to bake“,
Aarzemnieki
Estland
Estland
Amazing“,
Tanja
Sverige
Sverige
Undo“,
Sanna Nielsen
Island
Island
No Prejudice“,
Pollapönk
Albanien
Albanien
One Night’s Anger”,
Hersi
Ryssland
Ryssland
Shine“,
Tolmachevy Sisters
Azerbajdzjan
Azerbajdzjan
Start A Fire“,
Dilara Kazimova
Ukraina
Ukraina
Tick-Tock“,
Maria Yaremchuk
Belgien
Belgien
Mother“,
Axel Hirsoux
Moldavien
Moldavien
Wild soul“,
Cristina Scarlat
SanMarino
San Marino
Maybe (Forse)“,
Valentina Monetta
Portugal
Portugal
Quero Ser Tua“,
Susy
Nederländerna
Nederländerna
Calm After The Storm“,
The Common Linnets
Montenegro
Montenegro
Moj Svijet“,
Sergej Ćetković
Ungern
Ungern
Running“,
András Kállay-Saunders
 
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Armenien: Snygg scenbild, superbra låt och röst har killen. Är en av storfavoriterna i år. Men ett frågetecken på sångarens utstrålning.... Denna går vidare till Final.

Lettland: Nä.... gruppen ser lite bortkomna ut på scen tycker jag. Inte min cup of the. men jag vet att andra gillar denna. Men nej, inte till Final.

Estland: Bra låt och dans, men påminner lite om Loreens låt o framträdande och jag vet att det är mest körtjejerna som sjunger. Men trotts detta tror jag att hon går till Final.

Sverige: Bra ballad, vacker sångröst, tjusig scenbakgrund. En av de stora favoriterna i år. Får verkligen rysningar av Sannas framträdande. Går till Final.

Island: Färgglada kostymer..... kul, men seriöst???? nä...inte min kopp.

Albanien: Vacker ballad. Fin sångröst. Jag gillar låten men tror tyvärr inte den når ända fram.

Ryssland: Tvillingsystrar med en okey låt. Går vidare för att de brukar göra det. Till Final.

Azerbaijan: Snygg ballad , bra sång , snygg scenbild som vanligt. En trapetskonstnär. Går till Final.

Ukraina. En bra poplåt med Ukrainas Rihanna. Ett snyggt framträdande och en tjej som går ut ur rutan. hamsterhjul i bakgrunden ..... Går vidare till Final. en av årets favoriter.

Belgien: Fin röst och vacker ballad. Älskar denna trotts den emliga texten om mamma. Blir lite för mycket , kanske. Men det är ju eurovision när det är för mycket.  Retar mig på den dansande kvinnan i bakgrunden, tycker hon ser läskig ut och hon hör inte dit. Men denna går vidare till Final.

Moldavien: Ok låt men nej denna tar sig inte vidare ikväll.

San Marino: Fin gammaldax schlagerballad. Tredje året i rad som hon ställer upp i Esc, men nej tror tyvärr inte denna går till Final.

Portugal: En glad låt med sydländska rytmer. Sticker ut bland alla ballader. kanske röstar folk pga detta. Men nej tror inte hennes framträdande räcker till. Hon är inte bra. Nej, inte till Final.

Nederländerna: En till av årets favoriter. Snygg och skön låt. En av i mitt tycket den bästa i år.  Vidare till Final, absolut.

Montenegro; Vacker balkanballad. Vacker scenbild och skridskor i bakgrunden. Tycker att sångaren är lite boring. Men jag tror att den tar sig vidare till Final.

Ungern; En svart, svart ballad om barnmisshandel. Ok låt. men för svart för mig i detta sammanhang även om ämnet är viktigt. Men den är en av årets favoriter så den går vidare till Final.

Ikväll vet vi hur det går  och vi håller förstås tummarna för Sanna och Sverige.

SVT 1 klockan 21,00.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar